DEVAM: 88. Ayakkabıyla
Namaz Kılmak
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادُ
بْنُ
سَلَمَةَ
عَنْ أَبِي نَعَامَةَ
السَّعْدِيِّ
عَنْ أَبِي
نَضْرَةَ
عَنْ أَبِي
سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ
قَالَ
بَيْنَمَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُصَلِّي
بِأَصْحَابِهِ
إِذْ خَلَعَ
نَعْلَيْهِ
فَوَضَعَهُمَا
عَنْ
يَسَارِهِ
فَلَمَّا
رَأَى ذَلِكَ الْقَوْمُ
أَلْقَوْا
نِعَالَهُمْ
فَلَمَّا
قَضَى
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ صَلَاتَهُ
قَالَ مَا
حَمَلَكُمْ
عَلَى إِلْقَاءِ
نِعَالِكُمْ
قَالُوا
رَأَيْنَاكَ أَلْقَيْتَ
نَعْلَيْكَ
فَأَلْقَيْنَا
نِعَالَنَا
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِنَّ جِبْرِيلَ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَتَانِي
فَأَخْبَرَنِي
أَنَّ
فِيهِمَا
قَذَرًا أَوْ
قَالَ أَذًى وَقَالَ
إِذَا جَاءَ
أَحَدُكُمْ
إِلَى الْمَسْجِدِ
فَلْيَنْظُرْ
فَإِنْ رَأَى
فِي نَعْلَيْهِ
قَذَرًا أَوْ
أَذًى
فَلْيَمْسَحْهُ
وَلْيُصَلِّ
فِيهِمَا
Ebu Said el-Hudrî
(r.a.)'den; demiştir ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ashabına
namaz kıldırırken ayakkabılarını çıkarıverdi ve sol tarafına koydu. Bunu gören
cemaat de ayakkabılarını çıkardılar. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
namazı bitirince: "Ayakkabılarınızı niçin çıkardınız?” diye sordu, (Onlar
da:) Senin çıkardığını gördük de (onun için) çıkardık, dediler. Bunun üzerine
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem); "Bana Cebrail gelip papuçlarımda
pislik olduğunu haber verdi." dedi (ve sözlerine devam ederek:)
"Sizden bir kimse mescide geldiği zaman, baksın, ayakkabılarında pislik
varsa silsin ve onlarla namaz kılsın" buyurdu.
Diğer tahric: Ahmed b.
Hanbel, III, 92; el-Hakim, el-Müstedrek, I, 260.
AÇIKLAMA: Hadis-i şerif, üzerinde pislik bulunan
ayakkabılarla, ancak toprakla sürtülerek veya suyla yıkanarak temizlendikten
sonra namaz kılınabileceğini ifade etmektedir.
"Temizlesin
ve onlarla namaz kılsın" cümlesi emir değil, ruhsattır. Bu bakımdan fıkıh
alimleri, "ayağında böyle bir ayakkabı bulunan kimse onu yıkadıktan veya
toprakla sildikten sonra isterse namazını bu ayakkabıyla kılar, isterse onu
çıkarır, yalın ayak kılar" demişlerdir.
Nitekim
ileride gelecek olan 653 no'lu hadis-i şerifte Resul-i Ekrem'in bazan
ayakkabıyla bazan da ayakkabısız olarak yalın ayak namaz kıldığı beyan
edilmektedir.
İbn
Ebî Şeybe'nin Abdurrahman b. Ebî Leyla'dan rivayet ettiği şu hadis-i şerifde bu
gerçeği dile getirmektedir:"Resulullah(s.a.v.) ayağında ayakkabı olduğu
halde namaz kıldırıyordu. Arkasında bulunan cemaat de ayakkabıları \ la namaza
durdular. Bir ara Nebi (s.a.v.) ayakkabılarını çıkarınca onlar da çıkardılar.
Nihayet Nebî (s.a.v.) namazı bitirince; "İsteyen namazını ayakkabıyla
kılar, ayakkabısını çıkararak yalın ayak namaz kılmak isteyen de ayakkabılarını
çıkarır, öyle namaz kılar" buyurdu."
Netice
olarak şunu söylemek mümkündür: Ayakkabısına pislik bulaşan kimse şu iki işten
birini yapmakta serbesttir. Ya o ayakkabıyı usulüne göre temizledikten sonra o
ayakkabıyla namazını kılar ve yahutta ayakkabıyı çıkararak yalın ayak namazını
kılar.